Golgotha, oratorium van Frank Martin, uitgevoerd door de Cappella Amsterdam, het Estonian Philharmonic Chamber Choir en het Estonian National Symphony Orchestra onder leiding van Daniel Reuss. Harmonia Mundi HMC 902056 (2 cd’s; jaar van uitgave: 2010)
Het oratorium Golgotha van componist Frank Martin (1890-1974) is gebaseerd op evangelieteksten en teksten van Augustinus en beschrijft het verhaal van Jezus’ intocht in Jeruzalem op Palmzondag tot aan zijn verrijzenis. De titel ‘Golgotha’ verwijst naar de plek waar Jezus gekruisigd werd.
Bron: klassiekezaken.nl
De liefhebbers van Martins Golgotha kunnen in één keer al hun opnamen van dit oratorium de deur uit doen, want hier is met stip de ultieme. Met excellente vocale solisten, van wie de kwaliteit licht overhelt naar de mannen, twee fraai samengesmolten kamerkoren met een tekstexpressie die soms net iets te veel wordt opgeofferd aan een fraai gepolijste klank, en een ideaal gebalanceerd orkest voegt het in Nederland nog wel eens over het hoofd geziene koorgenie Daniel Reuss een nieuw juweel toe aan zijn kroon. In het tekstboekje van deze stemmig vormgegeven uitgave lezen we uitgebreid hoe de Zwitsers-Nederlandse Martin net na de Tweede Wereldoorlog via Bachs Matthäus-Passion en Rembrandts ets ‘De kruisiging’ tot zijn muzikale visie op Jezus’ kruisdood is gekomen. Als je als componist de lat zo hoog legt, moet je van uitzonderlijken huize komen, wil je de polsstok ongeroerd laten. Met een muzikaal idioom dat het midden houdt tussen Massenet en Debussy, waarin voortdrijvende motoriek bepaald geen natuurlijk gegeven is, heeft Martin het zich nog een graadje moeilijker gemaakt, en het compositorische resultaat begeeft zich dan ook niet zelden buiten de stralende lichtkolom die Rembrandt over zijn gekruisigde Verlosser laat vallen.
Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link:
Bestelinformatie
Externe link:
Recensie
Externe link:
Beluister (andere uitvoering)