Het Rijk Gods (ook wel het koninkrijk van God of het koninkrijk der hemelen genoemd) is een theologisch concept dat zowel in het Jodendom als het christendom van belang is. Het duidt op de eschatologische belofte dat God direct over de wereld zal regeren in plaats van de wereldlijke machten. Het Rijk Gods is een belangrijke element van de verkondiging van Jezus Christus, vooral zoals deze beschreven is in de zogenaamde synoptische evangeliën (namelijk die volgens Matteüs, Marcus en Lucas). Christus onderwees dat het Rijk Gods ophanden was en dat het gedeeltelijk al gerealiseerd werd in Zijn optreden, bijvoorbeeld wanneer Hij de zieken genas of onreine geesten uitdreef. Wanneer de leer omtrent het Rijk Gods centraal wordt gesteld, en gewezen wordt op een ethische praxis die verband houdt de belofte van het Rijk Gods en de in geringe mate al geactualiseerde status van dat koninkrijk, spreken we van regnocentrisme (van het Latijnse regnum dat ‘koninkrijk’ betekent). Het Rijk Gods kan getypeerd worden als de eindbestemming van het volk Gods onderweg. Soms wordt de hedendaagse realisatie van het Rijk Gods door katholieke theologen ook wel geïnterpreteerd als de katholieke kerk zelf. Deze interpretatie is echter niet alom geaccepteerd. De komende Rijk Gods wordt volgens de katholieke traditie getypeerd door vrede, rechtvaardigheid en liefde.Kort samengevat kan gesteld worden dat het koninkrijk van God geen koninkrijk in de wereldse betekenis van het woord is. Het is geen aanduiding van de uitgestrektheid van een regio waarover een bepaalde monarch regeert. Het Rijk Gods moet niet topologisch opgevat worden; het verwijst eerder naar een toestand of situatie waarin de reddende aanwezigheid van God centraal staat. Het is een koninkrijk in de zin dat God werkelijk regeert, dat wil zeggen, dat zijn wil werkelijk gedaan wordt. Hieruit kan worden opgemaakt dat het tot de natuur van het Rijk Gods behoort dat er niet gezondigd zal worden, want dit zou immers een moedwillig ingaan tegen Gods wil inhouden. Tegelijkertijd impliceert het ook dat het Rijk Gods zich al gedeeltelijk manifesteert telkens wanneer de wil van God gedaan wordt. Het optreden van de Christus is hier het prototypische voorbeeld van.
Het Rijk Gods wordt over het algemeen niet tot de ‘laatste dingen’ of eschata gerekend, hoewel het duidelijk wel een eschatologisch karakter heeft. Het heeft het karakter van een belofte voor de toekomst die tegelijkertijd al gedeeltelijk uitkomt in het heden. Evenals de klassieke eschata (hemel & hel, vagevuur, dood en Laats Oordeel) is de voornaamste theologische deugd die met het Rijk Gods wordt geassocieerd de hoop. Evenals de eschata is het Rijk Gods nooit onderwerp geweest van theologische discussies of dogmata.