Lucepedia

Digitale theologische encyclopedie

Verantwoordelijke redacteur dossier: Alexis Szejnoga
Dossiers » Katharen » niet-wetenschappelijke artikelen » Slachtoffers van toen, helden van nu

Slachtoffers van toen, helden van nu

Gerbert van Loenen. 'Slachtoffers van toen, helden van nu', in: Trouw, 8 maart 2000.

Margetekst
Als hoofdrolspelers in historische romans, als inspiratiebron voor post-christenen of gereïncarneerd in de Kop van Noord-Holland: de katharen hebben Nederland in hun ban. Een in de Middeleeuwen onderdrukte christelijke beweging in Nederland trekt anno 2000 volle zalen. Zondag zullen waarschijnlijk ook zij voorkomen in de pauselijke terugblik op het feilen van de zonen van zijn. Maar de verwachtingen van dit 'mea culpa' moeten niet te hoog gespannen zijn, waarschuwt het Vaticaan alvast.

Eerste twee alinea's
De paus biedt zondag openlijk verontschuldigingen aan voor de Inquisitie. Die katholieke rechtbank werd in 1233 opgericht ter bestrijding van de katharen, een middeleeuwse stroming die het christendom geheel anders uitlegde dan de rk kerk. De kerk had de katharen wellicht geen groter geschenk kunnen geven. Want of het nu Tibetanen, Indianen of katharen zijn: als religieus gedachtegoed maar tegendraads en onderdrukt is blijkt er in het Westen van nu volop belangstelling voor te zijn.

Zo verschijnen er talloze boeken over de katharen, die soms meer lijken te vertellen over spirituele behoeften van nu dan over de ketters van toen. Martijn en Cecilia bijvoorbeeld gaan met vakantie naar de Pyreneeën in de nieuwe roman 'Montségur, burcht van de vrede' van Karel Wellinghoff. ,,Er is iets Martijn... dit is geen gewone vakantie'', waarschuwt Cecilia haar vriend. Hitte en vuur keren steeds terug tijdens de vakantie, en al snel wordt de lezer duidelijk waarom: Cecilia en Martijn zijn gereïncarneerde kaÂtharen, en Martijn is destijds op de brandstapel geëindigd. Zij keren terug naar Montségur, de een na laatste burcht waarheen de opgejaagde katharen vluchtten en waar Martijn en Cecilia destijds, ook toen al geliefden, uit elkaar moesten toen de burcht viel. Terwijl Martijn werd verbrand, wist Cecilia Montségur te ontvluchten met de schat van de katharen, de heilige graal. Anno 2000 gaan Cecilia en Martijn, samen met andere gereïncarneerde katharen, op zoek naar die graal, en vinden die in hun innerlijk. ,,Het kleinood dat wij zo zorgvuldig gekoesterd hadden in in onze kathaarse levens en waarnaar we thans weer op zoek waren, had zich in mij geopenbaard. Wat we buiten ons zochten was binnen in ons'', zo lezen we Martijns gedachten.


Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link: Bekijk hier de tekst online.